Heippatirallaa!
No nyt sitä piti ruveta sitten pitkästä aikaa kirjoittelemaan. Kuukauden päivät on tässä liki kulunut viime kirjoitteluista, kolme viikkoa lomaa on lusittu ja huomenna pitäisi töihin jaksaa. Ja jaksaahan sitä toki, kun on kivasti saanut levätä loman aikaan ja onnistuneita reissujakin on takana taas hurumykke. Tässäpä ei eilisen karaokeillan jälkeen (terkkuja vaan Piialle, Marikalle, Niinalle ja Miralle) uni meinaa oikein tulla, joten laittelenpas muutamia kuviakin tänne katseltavaksi.

Lomahan alkoi juhannukselta. Juhannus vietettiin oikein mukavissa merkeissä Teron ja Marikan mökillä con Niina, Esa, Juikki, Toni ja Sämpy. Ei ihan heti varmaankaan unohdu tuo juhannusaatto päivä/ilta :) Hauskaa oli. Sittenpästä sunnuntaina suunnattiin Esan ja Jukan kanssa Ouluun, tullessa tuotiin Pyry Niinalle Kajaaniin hoitoon. Oulussa oltiin yötä Kemppais-Juntusilla ja aamulla jatkettiin matkaa kesäloman reissukohteeseen Norjan Lofooteille. Mikäpä se oli Xtraililla ajellessa - matka sujui vauhdikkaasti - välillä vähän liiankin nopeasti kun jäi kylät katsastamatta ja valokuvat ottamatta...mutta mutta hyvin homma lähti käyntiin. Ajoimma Kiirunan kautta Narvikkiin. Kylläpä alkoi Norjan rajaa lähestyessä maisemat vaihtumaan upeimmiksi - on siellä kyllä kerta kaikkisen jylhän ja kauniin näköistä!

Tässä kuva Ruotsin Abiskosta, Lapinportti kuvattuna. Pidimme Abiskossa ruokatauon ja jaloittelimma hieman paremmin. 739611.jpg

Ajoimme edelleen Riksgränsenin ohi ja Narvikkiin. Kello oli about kasi illalla ja kävimmä Narvikissa ajelemassa ja kattelemassa kaupunkia. Ajettiin vuorenrinteelle ja kateltiin sieltä käsin kaupunkia ennen kuin lähdettiin sitten etsimään ensimmäistä yöpaikkaa. 739626.jpg

Ensimmäinen yö vietettiin Steinslandissa jossain lomakylässä. Tässäpä meidän kahen makkarin mökki ja toisessa kuvassa silta jonka vieressä mökki törötti. Tuota siltaahan sitä sitten aamulla lähdettiin näitä Lofoottien saaria kohti. Niin, eka päivänä kilometrejä jotain lähemmäs tonni. Mukana lukemassa reilun satkun "harhareissu" Ruotsin ei missään. 739635.jpg

Sää suosi ihan kivasti reissun aikana. Aurinko ei liiemmin porottanut, mutta ei vettäkään satanut, korkeintaan ripautteli muutaman kerran. Sitähän ei tietty lasketa, että paluumatkalla Ruotsin tuntureilta aina Kajaaniin asti työnsi vettä kuin esterin peeeeeseeeeestä. 739586.jpg

Kalastajakylän raittia.

Ensimmäinen lauttamatka Melbusta Fiskeboliin kesti palttiarallaa 25 minuuttia. Lautalla peleli reissun ensimmäisen ja ainoan kerran... Kali kali teepaidassa kun sakemanneilla oli toppatakkia päällä.

Matkalla Svolvaeriin syötiin tämmöisellä paikalla. Harmi kun oli niin pilvistä, että kuvistakin meinasi väkisinkin tulla pimeitä...nooh eiköhän me pärjätä. Täällä oli jotain mäkriä/polttajaisia ihan sikana. Keitettin trangialla ruokaa ja taisi olla näistä elukoista muutama lisäliha keittoonkin asti. Pikaruokailut ja äkkiä autoon. Iiks.

Svolvaerissa kävimmä torilla ihmettelemässä paikallista menoa, käveltiin ympäriinsä muutenkin ja eksyttiin paikalliseen kirkkoon tuon lokin kutsuhuudon takia. Poikaset valuivat muuten pitkin peltikattoa, ei viitsinyt niitä raasuja kuvata... :( 739662.jpg

Matkalla oli myös viikinkimuseo, jonka pihamailla tämä heppakin seisoskeli. Hän oli kyllä itse tyyneys.

Siinä se olisi sitten ollu portti hienoon museoon, mutta eipä meikäläiset sinne asti sitten kerenneetkään... Hyvät oli tuhannenmiljoonansadanviidentoista kruunun pullakahveet. Nam.

Ajoimme Lofoottien eteläkärkeen Åhon, siellä katasteltiin Norjan merta joku tovi ja teimme sitten hetken mielijohteesta matkareittiin muutoksen. Sen sijaan, että oltaisiin ajettu takaisin Lofoottien yläpäähän ja lopulta Suomen käsivarren kautta takaisin kotia, päätettiinkin lähteä Moskenesistä yöllä lautalla kohti mannerta ja Bodota. Niin sitä sitten seilattiin liki neljä tuntia autolautalla, oltiin satamassa about yhden aikaan yöllä ja siitä alkoikin sitten miljuunan kilometrin yöpaikan etintä. Hohhhoijaaaaaa. 739675.jpg

Niinpä sitä sitten ajeltiin ja ajeltiin... kaikki leirintäalueidenpahaset oli kiinni ja tupaten täynnä. Tuolta kalliokosta, rotkoista ja rannoista oli todella vaikea löytää teltalle paikkaa. Ja taas tehtiin matkareittiin muutos. Sen sijaan, että oltaisiin ajettu Mo i Ranaan, päätettiinkin oikeista Ruotsin tuntureiden halki kotia kohti. Ja elämäni pelottavin kohta oli seuraavassa kuvassa. Hui hyvänen aika ku oli jyrkkää ja kapeaa tietä pitkin vuoren seinämää. Tämä vielä Norjan puolella, noin kypäkilometri ennen valtionrajaa. Ku se ei kuvasta näytä miltään... mutta mutta, siitä jatkettiin hieman vielä eteenpäin ja ruvettiin pystyttämään telttaa hiekkakentälle ku ei muuta enää keksitty. Kivipainoja apuna käyttäen teltta törötti asennossaan jollakin tapaa ja sisällekin kaikki päästiin vaikka ilmassa leijuikin pieni romahdusvaaran katku. Krooh, hyvin nukutti ja aamusella oli olo ihan jees muutamasta kivestä selän ala huolimatta. Ei sitä rinsessoja kuitenkaan olla. Hivotteleva haukka(nyt ei voi muistaa tuon lennokin oikeaa nimeä...) ajoi meidät sitten kohti Ruotsin puolta.

Ruotsin tuntureilla oli lunta vielä ihan kivasti ja upeita maisemia sielläkin. Aakeempaa ja laakempaa tietty, mutta katsomisen arvoista. Meikäläinen vaan nukkui tuhannessa solmussa pitkän matkaa ja melkeinpä heräsin vasta Luleåssa. Ja voi hyvänen aika sentään, muuta ruokapaikkaa ei muka siltä kylältä löydetty kuin mäkkäri... käytiin sitten siellä vetämässä paikalliset bicmacit naamariin ja meikäläisen Luleå-kammosta johtuen starttasimme meleko äkkiä kohti Torniota ja ihanaa kotomaata. Samoilla lämpimillä pyyhkäisin sitten kotio Kajaaniin - Pyryläistä katsomaan :) Hyvä oli reissu, lähempä sinne joskus toistekki. Suosittelen. Kiitokset kanssamatkustajille!